SENĀ SKOLA
28.novembrī Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 1.a un 2.a klases skolēni ciemojās Ventspils Amatu mājā. Kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros skolēni iepazinās ar “Seno skolu”, mācījās lasīt latviešu valodas veco druku, mēģināja uz šīfera tāfelītēm uzrakstīt burtus vecajā drukā. Visgrūtāk bija visu nodarbības laiku sēdēt ar taisnu muguru un rokām uz galda. Agrāk skolā nepieļāva stundas laikā aiztikt matus un seju, sarunāties. Nepaklausības gadījumā skolēni varēja tikt sodīti, kā piemēram, tupēt uz zirņiem. Mūsdienu skolēniem tupēšana ar ceļiem uz zirņiem likās aizraujoši, jo pamēģināja tikai 2-3 minūtes. Senajā skolā tupēšana uz zirņiem bija līdz 30 minūtēm.
Nodarbības otrajā daļā skolēni varēja iepazīties ar audēju darbnīcu, izstāžu zālē apskatīt Ventspils rokdarbnieču darinājumus un apskatīt suvenīru veikalu.
RUNDĀLES PILS
Izmantojot programmas “Latvijas skolas soma” dotās iespējas Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 7.a klases skolēni 16.oktobrī devās uz Rundāles pili. Skolēni apskatīja krāšņo pili un līdzi darbojās nodarbībā “Jaunais restaurators”, kurā puzles veidā salika krāsns podiņa rakstu, uzminēja gleznā dažus uzslāņojumus, krāsu zudumus un citus nolietojumu veidus, atrada, kur gleznās tiek rakstīts gada skaitlis. Nodarbībā skolēniem tika dots uzdevums orientēties pils telpās, kuras pēc tam aplūkoja klātienē. Saulainais laiks un Rundāles pils arhitektūra un mākslas vērtības deva pozitīvas emocijas.
SKOLAS MUZIKĀLIE NOSLĒPUMI
9. oktobrī 3.-5. klašu skolēni apmeklēja koncertu “Skolas muzikālie noslēpumi” orķestra “Rīga” un Daumanta Kalniņa izpildījumā
Tikšanās ar stāstnieci Līgu Reiteri
Programmas “Latvijas skolas soma ” ietvaros 1.b un 2.b klase iepazinās ar “Senās skolas stāstu”. Skolēni apskatīja skolas piederumus senatnē, izmēģināja ar taisnu muguru uzrakstīt sava vārda pirmo burtu senāk rakstītos burtos.
6.b klase un 8.b klase klausījās un līdzi darbojās nodarbībā “Valodas kultūra”. Īsā laikā stāstniece parādīja, cik latviešu valoda ir bagāta un daudzveidīga. Paldies stāstniecei par interesantām nodarbībām.
Latviešu strēlnieks Pirmajā pasaules karā
Indriķa Zeberiņa 9.a., 9.b., 9.c klases skolēni un skolotājas 17.09.2024. vēstures stundu aizvadīja Ziemassvētku kauju muzejā. Skolēnus apmācīja strēlnieku lomai. Bija jāveic dažādi uzdevumi – šķēršļu joslas pārvarēšana, stratēģiskie uzdevumi, iepazīšanās ar kara ieročiem, cīņu paņēmieni 1. Pasaules kara laikā. Apmācībai tika izmantoti daudzi sporta spēļu elementi – virves vilkšana, līšana zem dzeloņstieplēm (virvēm), reakcijas ātruma trenēšana. Par pavēļu nepildīšanu tika piespriests sods – piepumpēšanās, kuru izpildīja arī meitenes. Sods tika piespriests arī par krievu valodas vārdu lietošanu.
Ziemassvētku kauju muzeja telpās skolēni apskatīja pastāvīgo ekspozīciju ar kauju ieroču izstādi, kauju vietas maketu un strēlnieku darinātajiem nieciņiem.
Bonuss muzeja apmeklējumam bija iepazīšanās ar muzeja pastāvīgo darbinieku – runci Seržantu.
Interaktīva nodarbība izstādē “Pēcnāves dzīve. Piemiņas prakses un muzejs”
Izmantojot programmas “Latvijas skolas soma” piedāvātās iespējas, Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 8.a klase šā gada 17.aprīlī devās uz Rīgu apmeklēt Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzeju. Paula Stradiņa medicīnas muzejā vispirms tika izstāstīti noteikumi. Muzeja pedagoga pavadībā skolēni izstaigāja izstādes “Pēcnāves dzīve. Piemiņas prakse un muzejs” zāles, katrā no tām veicot kādu uzdevumu. Skolēnus ieinteresēja senlaiku soda izpildīšanas veidi – nežēlīgi, bet tai laikā pieņemami. Nākamā zālē skolēnus mudināja domāt par to, cik liela loma medicīnas attīstībai ir medicīnas fotogrāfijai, kā bildes tika uzņemtas senāk un tagad, kad sāka uzņemt krāsainās bildes.
Īpaša vieta muzejā tiek atvēlēta slavenu mediķu piemiņas lietām – pildspalvām, brillēm, sēru lentām un citām piemiņas lietām.
Nodarbība rosināja domāt par dzīvi, par vēstures dažādiem līkločiem, kā cilvēki izdzīvojuši dažādos laikos. Pārdomas par to, kādas pēdas atstājam aiz sevis.
Ielūdz suitu sievas
Kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 8.05.2024. Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 5.b un 6.b klases skolēni ar skolotājiem devās uz Alsungu pie suitu sievām. Kopā pagatavoja sklandraušus. Kamēr sklandrauši cepās, suitu sievas apdziedāja, izveda dančos. Īpaši runātīgie skolēni tika apdziedāti suitu repā. Skolēni kautrējās parādīt savas prasmes repa dziedājumā. Pirms došanās mājup, tika baudīti pašu gatavotie sklandrauši kopā ar tēju.
Apskatījām Livonijas ordeņa pili, izstaigājām Alsungas centru. Mājupceļš pagāja atceroties suitu dziedātās dziesmas.
Muzeja nodarbības Aizputes muzejā
Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas pirmās klases 19.04.2024. devās uz Aizputes muzeju, lai izzinātu latvju zīmes un simbolus. Muzeja pedagogi bija sagatavojuši nodarbību par seniem ēšanas paradumiem un ēdienu gatavošanas veidiem. Tika gatavoti ūdens kliņģeri. Kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros skolēniem bija iespēja papildināt klasē iegūtās zināšanas par maizes gatavošanu senatnē un mūsdienās. Praktiskā darbošanās nostiprināja teorētiskās zinības. Tika lasīti ticējumi un sakāmvārdi par maizi. Skolēni iepazina dažādus darba rīkus. Bija jāvēro kā latvju zīmes tika izmantotas darba rīku rotāšanai. Nodarbības laiks bija interesants un patīkamu emociju piepildīts.
Izrāde jauniešiem “Es nevaru ciest, ka viņi ēd tik skaļi ”
Liepājas koncertzālē “Lielais dzintars” š.g. 26.aprīlī notika izrāde jauniešiem “Es nevaru ciest, ka viņi ēd tik skaļi”. Mūsu skolas 8.b, 8.c un 9.b klase apmeklēja šo izrādi, kurā vienīgais teikums no cirka mākslinieku puses bija izrādes nosaukums. Pārējais tika parādīts ar žestiem, mīmiku un ķermeņa kustībām. Izrāde jauniešiem par jauniešiem. Izrāde sākas ar smago piedzimšanas laiku. Caur mūziķu un cirka mākslinieku mijiedarbību uz skatuves tika izspēlēta indivīdu attīstības ceļš līdz sevis un pasaules pieņemšanai. Nozīmīga vieta izrādē bija mūzikai – vijoles, klarnetes, ģitāras un flautas spēlei.
Jauniešiem izrāde patika. Cirka mākslinieku plastiskums, nepārtrauktā cīņa ar sevi un apkārtējiem raisīja jauniešos pārdomas, mudināja iedziļināties savos ikdienas konfliktos ar apkārtējiem.
Programma “Latvijas skolas soma” deva iespēju apmeklēt izrādi, iepazīties ar koncertzāli “Liepājas dzintars”, izbaudīt kvalitatīvu kultūras pasākumu.
Ielūdz pils atslēgu glabātāja
Pateicoties programmai “Latvijas skolas soma” Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 7.b klase saulainā 18.aprīļa dienā devās apskatīt Jaunpils viduslaiku pili. Dzīvi viduslaikos var iepazīt un izjust tikai autentiskā vidē, esot pilī, kas celta 13.gadsimtā. Apaļais aizsardzības tornis ar šaujamlūkām piebūvēts 14.gadsimtā. 16.gadsimtā pils pārbūvēta. Jaunpils pili zināja visā Eiropā.
Skolēni gida pavadībā varēja izstaigāt pils istabas, torni un pagrabus. Uzzināja par viduslaiku sadzīvi, higiēnu. Liels bija skolēnu pārsteigums, ka gide stāstīja par mazgāšanos, jo viduslaikos bija pieņemts mazgāties ne vairāk kā trīs reizes gadā, lai nenomazgātu iesvētījumu. Blusu savākšanai nēsāja kabatā medu, lai blusas varētu pielipt. Naktis pavadīja gultā pussēdus, lai dvēsele neaizmūk. Arī audzināšanas metodes ļoti atšķīrās no mūsdienām. Visinteresantākie bija viduslaiku ieroči, kurus skolēniem atļāva ņemt rokās.
Paldies programmai “Latvijas skolas soma”, kas ļāva ielūkoties pagātnē.
Muzejpedagoģiskā nodarbība “No aitas muguras līdz gatavam darbam”
Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 6.a klase 18.04.2024. devās uz Jaunpili, lai Amatu mājā iepazītos ar latviešu ikdienas dzīvi senākajos laikos. Jaunpils Amatu mājā vispirms tika iepazītas dažādas stelles – no pavisam vienkāršām līdz modernām stellēm, kurās izmanto perfokarti. Skolēni varēja vērot un izmēģināt aušanas procesu.
Tomēr viss sākas ar aitas vilnu, kas pavasarī jānocērp ar dzirklēm no aitas. Vilnas mazgāšana, kāršana, vērpšana, šķetināšana, krāsošana – tik daudz darbības, lai tiktu pie dzijas. Tikai tad varēja adīt un tamborēt.
Skolēni iepazina arī citas sadzīviskas lietas, kas saistītas ar dzīvi laukos – dažādus piena pārstrādes rīkus, senos galdniecības izstrādājumus.
Nodarbības laikā tika stāstīti nostāsti, tautas dziesmas. Skolēni veidoja draudzības rokassprādzi, kuras laikā varēja nodarbināt gan acis, gan ausis, gan rokas, un pat kājas, dejojot mūzikas ritmā.
No stāsta līdz grāmatai
10.04.2024. Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolā programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros viesojās stāstniece, vairāku pasaku grāmatu autore Inese Valtere. Pasakas veidojas no fantāzijas. Rakstniece mudināja skolēnus fantazēt, vērot apkārtni. Fantāzijas pasaulē iespējamas spageti planētas, kečupa baseini, zīmuļu rokas… Uz tāfeles uzzīmētais aplis var būt gan bumba, gan Saule, gan automašīnas riepa. Skolēnus rosināja iztēloties, ka riepai pieliek makaronu spārnus. Ar piemēriem tika rādīta fantāzijas vārdu darināšana.
Skolēni uzzināja kas piedalās grāmatas tapšanā – kā top ilustrācijas, kādus trikus izmanto maketētājs. Rakstnieku pārbauda burtu pavēlnieks literāts. Papīra cilvēks palīdz izvēlēties grāmatai vispiemērotāko papīru. Bet ko darīt, ja burti grāmatai pazuduši? Palīgā nāk zelta burti, kurus var ar zīmogu iespiest grāmatā.
Nodarbības laikā skolēni domāja, fantazēja, līdzi darbojās un pat dejoja.
Skolēnu atziņas:
Man patika spageti pasaule.
Patika rakstnieces fantāzijas tēli un pasakas. Iešu meklēt viņas grāmatas bibliotēkā. Patika kopīgā bildēšanās.
Bija jautri, tik jauki, ka man patika viss!
Patika, kad stāstīja par zilām durvīm, dārgakmeņiem un burvju sienu.
Patika pasakas par sienāzi, spageti un šokolādes pasauli.
Ekskursija Liepājas teātra aizkulisēs
Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 7.a un 9.a klase 2024.gada 5.februārī apmeklēja Liepājas teātri. Kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros skolēniem bija iespēja teātra gida pavadībā izstaigāt Liepājas teātri – gan skatītāju zāli, balkonus, gan teātra aizkulises.
Vecākajam valsts latviešu teātrim ir bagātīga vēsture, teātra ēkai spoki. Spoki gan netraucē skatītājiem baudīt izrādes, bet parādās tad, kad teātrī viss ir mierīgi un kluss. Teātra ēka celta pagājušā gadsimta sākumā, 2011.gadā pabeigta rekonstrukcija. Teātrī ir 468 skatītāju vietas.
Skolēni uzzināja, ko dara suflieris, kāds ir skatuves iekārtojums, kā tiek pārvietotas dekorācijas, kā izmato rekvizītus. Liels bija skolēnu izbrīns, ka visi pārtikas produkti ir butaforijas. Jautrība bija pielaikojot teātrim domātās parūkas. Aizraujoši bija atrasties uz teātra skatuves, kurā šajā brīdī nebija neviena dekorācija.
Pasākums deva iespēju uz teātri palūkoties no cita skatu punkta, saprast kur top māksla.
“Orķestromīma”!
Š.g. 27.februārī notika kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” pasākums koncertzālē “Liepājas dzintars”. Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 2.b, 2.c, 4.a un 5.a klase devās uz Liepāju, lai noskatītos koncertizrādi “Orķestromīma”. Lielākā daļa skolēnu koncertzālē bija pirmo reizi. Plašās, gaišās telpas un pats pasākums skolēnos izraisīja sajūsmu!
Iepriekšējā dienā pirms pasākuma skolotāji stāstīja, kā jāuzvedas teātrī, koncertzālē – kur jānovelk virsdrēbes, kur un kā jāparāda ieejas biļete, kā jāatrod sava vieta. Tika arī stāstīts, kā jāuzvedas izrādes laikā. Mēs noteikti varam lepoties ar mūsu skolas skolēnu atbildīgo attieksmi un uzvedību!
Koncertizrādes “Orķestromīma” laikā skatītāji tika iepazīstināti ar kino pasauli, piedzīvoja notikumus vairākos kino sižetos. Uz skatuves mūziku atskaņoja orķestris “Rīga” ar diriģentu Valdi Butānu. Fonā tika rādīti labi zināmie kino un animācijas filmu fragmenti. Un visam pa vidu lieliskais mīmu ansamblis “Rīgas pantomīma”!
Izrādi kopā salika un tajā piedalījās stāstnieks Raitis Zapackis. Skolēni pat nepamanīja, ka izrādei atvēlētā stunda jau bija pagājusi. Žēl bija atvadīties no mīmiem. Pēc koncerta skolēnu vienīgais jautājums bija: “Kad mēs atbrauksim vēl?”!