Skip to content

LATVIJAS SKOLAS SOMA

Novembris – vēstures izzināšanas mēnesis

Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 9.klases skolēni 09.11.2022. programmas  “Latvijas skolas soma” ietvaros noskatījās Askolda Saulīša filmu “Bermontiāde”. Filma stāsta par trauksmainiem notikumiem 1919.gada rudenī, kad Rīgā izšķīrās Latvijas valsts liktenis. Pie Daugavas krastiem satikās trīs pasaules uzskati – nacionālas valsts ideja, boļševiku revolūcijas ideja un vācu muižniecības atjaunošanas ideja. Vācu muižniecību pārstāvēja vācu ģenerālis grāfs Rīdigers fon der Golcs un krievu pulkvedis Pāvels Bermonts.

9.klašu skolēni šobrīd mācās par Latvijas valsts veidošanos un nosargāšanu 20.gadsimta sākumā. Filmā daudz detalizētāk tika parādīta Latvijas valsts veidošanās un nostiprināšanās gaita. Filmā izmantots plašs kino un foto arhīvs, 3D datorgrafikas specefekti, epizodes filmētas reālajās notikumu vietās.

Skolēniem filmas “Bermontiāde” pilnīgai uztverei varēja traucēt vācu un krievu valodas nepilnīgās zināšanas, jo gan vācu, gan krievu armijas ģenerāļi runāja svešvalodās, kurām nebija tulkojumu. Tas netraucēja īstenot filmas galveno mērķi – pilnveidot skolēnu zināšanas un izpratni par brīvības cīņu posmu – Bermontiādi, aktualizēt Lāčplēša dienas nozīmību Latvijas vēsturē.

Trīs dimensiju mākslas darbnīca

6.10.2022. Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 6.b un 7.c klase devās uz Ventspils digitālo centru iepazīties ar laikmetīgo audiovizuālo mākslu, 3D mākslas objektiem. Ventspils digitālā centra apmeklējums notika programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros. Pirms pasākuma skolēni meklēja informāciju par to, kādi ir 3D mākslas darbi. Skolēni atcerējās kā sākumskolā skolotāji rādīja, kā veidot kartiņas 3D formā. Ventspils digitālajā centrā skolēniem bija iespēja iepazīties ar kultūras objektiem, apmeklēt tos un pašiem veidot mākslas objektus 3D mākslas versijā ar speciālām 3D programmām.

Digitālās foto darbnīcas

8.a un 8.b klase 19.oktobrī apmeklēja Ventspilī digitālo foto darbnīcu. Skolēni veidoja kolāžu par Latvijas kultūras pieminekļiem. Iepazinās ar dažādām digitālām foto iespējām un to pielietojumu dzīvē un turpmākajā mācību procesā.

“No pasakas ar dziesmu!”

28.09.2022. Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolā viesojās Leļļu teātris “Tims” ar koncertprogrammu “No pasakas ar dziesmu!”- “Latvijas skolas soma” ietvaros. Skolēni kopā ar aktieriem izdejoja pasaku varoņu jautrākās dejas un izdziedāja skanīgākas dziesmas! Koncertā tika iekļauta dziesmu izlase no leļļu teātra ‘’TIMS’’ leļļu izrāžu un koncertprogrammu repertuāriem.

Daudz laimes, Latvija!

Programmas “Latvijas skolas soma’’ ietvaros 28.04.2022. Kuldīgas 2.vidusskolā notika koncerts “Daudz laimes, Latvija”, kurā uzstājās mākslinieki Grēta Grantiņa un Justs Sirmais. Koncertā skanēja gan latviešu un ukraiņu tautasdziesmas, gan strēlnieku dziesmas, gan dažādu komponistu – Raimonda Paula, Zigmāra Liepiņa dziesmas. Tika atskaņots pirmatskaņojums Jāņa Ķirša dziesmai “Gaisma”. Mākslinieki atgādināja skolēniem svarīgākos vēstures notikumus Latvijas valsts tapšanā un nodziedāja tā perioda dziesmas. Skolēni aktīvi dziedāja līdzi. Dziesma no kino filmas “Vella kalpi” tika dziedāta līdzi un uzmundrināja klausītājus. Koncerta izskaņā atmodas dziesmu popūrijs un “Atgriešanās” noskaņoja skolēnus gaidāmajiem valsts svētkiem.

Zelta uzvedības skola – galda kultūra

3.b klases skolēni 2022.gada pavasarī programmas “Latvijas skolas soma ” ietvaros noskatījās animācijas filmu “Zelta uzvedība. Galda kultūra”, kurā īsi, ar humoru un bērniem pievilcīgā veidā izklāstīti galvenie uzvedības likumi, atrodoties pie galda gan skolā, gan mājās, gan kafejnīcā vai ciemojoties pie draugiem. Visa mācību gada laikā skolēniem tika atgādināts kā uzvesties pie galda. Animācijas filmiņa ir vēl viens veids kā skolēniem saprotamā valodā tiek skaidrotas uzvedības normas. Filmā parādīts gan pozitīvais, gan pretstatīts negatīvais uzvedības modelis.

Ventspils kultūras piedāvājums

20.04.2022. Kuldīgas 2.vidusskolas 8.a, 8.b un 8.c klases devās iepazīt kaimiņu pilsētas Ventspils kultūras piedāvātas iespējas.

Pirmā pietura – Ventspils koncertzāle “Latvija”. Skolēni apskatīja Ventspils koncertzāles ēku, izstaigāja telpas, apskatīja koncertzāles apkārtni.

Nākamās pieturas – Ventspils muzejs un Planetārijs. Tā kā skolēnu daudz, dalāmies grupās. Ventspils tuvu, bet muzejā neviens vāl nav bijis. Livonijas ordeņa pils mūs sagaida ar sauli un krāšņām hiacintēm. Muzeja telpas siltas, mājīgas un skolēni cenšas izvēlēties sev piemērotas telpas, kurās gribētu dzīvot. Muzeja ekspozīciju paskaidrojumi īsi, kodolīgi. Skolēni cenšas izlasīt un piefiksēt svarīgāko.

Planetārija apmeklējums vēl iespaidīgāks. Visums, Piena ceļš, planētas asteroīdi. Zvaigznāju izvietojums Saules sistēmā kādreiz bija vienīgā orientēšanās iespēja jūrniekiem un ceļotājiem. Zvaigznāji deva iedvesmu literātiem, gleznotājiem radīt mākslas darbus dažādās tehnikās. Tautas folklorā saglabājušās debesu spīdekļu apdziedājums, teiksmu dziesmas. Filma “Mūsu bīstamā planēta” lika pārdomāt, cik niecīgi mēs esam vareno spēku priekšā, kad dažās minūtēs tiek sagrautas gadsimtiem celtās un uzturētas ēkas. Mūsdienu ģeoloģiskie procesi tika parādīti vienkāršā, saprotamā valodā.

“Plastmasas huligāni”

Kuldīgas 2.vidusskolas 2.un 3.klases skolēni, , gatavojoties pavasara sezonai,  noskatījās producentu kompānijas  PERFOrācija izrādi “Plastmasas huligāni”, kas veidota pēc Agneses Vanagas tāda paša nosaukuma grāmatas. Izrādi par diviem parastiem Rīgas zēniem, kuri satiek plastmasas maisiņu Dusmukuli. Plastmasas maisiņš ir ne tikai dzīvs, bet spēj izrādīt emocijas, jūtas lieks un nevajadzīgs. Maisiņš mētājas visapkārt – koku zaros, peļķēs; nonāk pat veļas mašīnā.

Kā pasargāt pasauli no šiem plastmasas atkritumiem?

Skolēniem, veicot uzdevumus darba lapās, bija iespējams padomāt par atkritumu šķirošanu, par to, kur paliek cilvēku izmestais.

Filma “Tizlenes”

2022. gada 9. martā Kuldīgas 2.vidusskolas 7.a un 7.b klases skolēni skatījās režisores Martas Elīnas Martinsones filmu “Tizlenes”. Filmu par skolēnu, vecāku un skolotāju savstarpējam attiecībām. Kā jaunieši cenšas sevi parādīt, izcelties, mainīties. Filma lika aizdomāties par to, kā mēs izturamies viens pret otru. Stāsts par trim meitenēm, kas nolemj likt punktu tizleņu dzīvei un kļūt par populārākajām meitenēm.

Skolēnu atsauksmes:

“Filma bija interesanta un smieklīga, pamācoša jauniešiem. Es vēlreiz skatītos tādu filmu. Vajag vairāk šādas filmas.”

“Man tie jaunieši filmā īsti nepatika. Viņi bija kaitinoši. Reāli tizli. Nevēlos viņiem līdzināties.”

“Skolēni filmā bija ļoti atraktīvi. Interesantākā bija Sarmītes fantāzija”

“Šī filma bija ļoti interesanta  un parāda, kā meitenes mainās puišu dēļ. Filmā parādītas pusaudžu domas, skolotāju attieksmi pret skolēniem, dažu vecāku vienaldzību “

Baleta pasaule

2022. gada 9. martā Kuldīgas 2.vidusskolas 4.b klases skolēni noskatījās baleta stundu, kuru veidoja  Latvijas Nacionālās operas un baleta mākslinieki. Skolēni ieguva informāciju par baleta vēsturi, vingrinājumiem, apģērbu un apaviem (puantēm). Uzzināja, kur jāmācās, lai kļūtu par baletdejotāju.

Baleta nodarbībā bija daudz grūti saprotami vārdu, kas aizgūti no franču valodas.

Nodarbības beigās skolēni tika uzaicināti izpildīt vienkāršākos baleta vingrinājumus.

Filma “Emīlija”

Kuldīgas 2.vidusskolā 2022.gada februāra sākumā 9.a un 9.b klase skatījās filmu “Emīlija”, kuru piedāvāja noskatīties Latvijas Kinematogrāfistu savienība. Daudz sēriju filma “Emīlija” ir stāsts par Latvijas preses karalieni Emīliju Benjāmiņu, kuras personība, bagātība un traģiskais liktenis ir kļuvuši par Latvijas vēstures leģendu. Katra sērija ataino kādu viņas dzīves fragmentu – ģimenes dzīvi, uzņēmējdarbību, ietekmi uz politiku un kultūras norisēm 20. un 30. gados, sievietes sapņus un problēmas. Galvenajās lomās: aktieri Guna Zariņa un Juris Bartkevičs.

Lai filmu kvalitatīvi skatītos, skolēniem bija jāzina Latvijas vēsture un kultūras vēsture. Skolēniem bija grūti noskatīties visas sērijas, jo pietrūka izpratne par sarežģītajiem notikumiem Latvijas vēsturē, zināšanas par latviešu literātiem. Tomēr tas bija labs papildinājums zināšanām, vairākiem skolēniem radās jautājumi par personībām, kas tika attēlotas filmā.

Muzejpedagoģiskā nodarbība “Āraišu ezerpils. Jautājumu tikpat cik atbilžu”

Kuldīgas 2. vidusskolas 6.a, 6.b un 6.c klases skolēni 2.02.2022. – 4.02.2022. klausījās un līdzdarbojās Āraišu ezerpils muzeja nodarbībā „Āraišu ezerpils. Jautājumi tikpat cik atbilžu”.  Skolēni iepriekš vēstures stundā bija apguvuši par ezerpilīm tagadējā Latvijas teritorijā. Āraišu pils muzejnodarbībā tika nostiprinātas zināšanas par ezerpiļu veidošanos, sadzīvi un bojā eju. Nodarbību skolēni klausījās skolā katrs pie sava datora. Tie, kuri neieradās skolā, nodarbību vēroja un līdzdarbojās mājās.

Skolēniem katram tika uzdoti jautājumi par apģērbu, sadzīves priekšmetiem, pārtiku un cilvēku nodarbošanos. Aizraujoša nodarbe bija saistīta ar vecvārdiem – klons, rācenis, liepu lūki, sirot, lāva u.c. Ne visiem vecvārdi bija saprotami. Vecvārdi tika skaidroti un pēc iespējas rādīti attēlos, kā arī izskaidrots jēdziena pielietojums.

Nodarbības izskaņā tika izmantots telefons ar Kahoot programmu. Ar nedaudz jautājumiem, tika pārbaudītas skolēnu zināšanas, kas vēlāk pārvērtās procentos vērtējumu ailītē.

6. b klase
6. b klase

Jaunākās latviešu animācijas filmas

Kuldīgas 2.vidusskolā 24.01.2022.  programmas „Latvijas skolas soma” ietvaros 1. klases skolēni noskatījās jaunākās latviešu multiplikācijas filmas no sērijas „Lupatiņi”: „Kā lupatiņi brokastoja”, „Kā lupatiņi ceļoja” un „Kā lupatiņi skaitīja laiku”, un filmas: „Puteklis”, „Zirņu bērni”, „Londonas brīvdienas”.

Lupatiņu piedzīvojumi vienmēr aizrauj ar sirsnību, patiesu iejūtību. Lupatiņi parāda, ka ikdienas darbi ir interesanti – gan skaitīt laiku, gan tīrīt zobus.

Animācijas filmā „Puteklis” skolēni iepazinās ar grāmatu plaukta gudro, izglītoto putekli, kas lielajā tīrīšanas dienā satiek savu istabas biedru, kura dzīvi šī satikšanās pārvēršas piedzīvojumā. 1.b klases skolēniem pēc filmas noskatīšanās veidoja puteklīšus.

Animācijas filmā „Londonas brīvdienas” Avārijas brigādes varoņi apceļo Eiropu un nokļūst Londonā. Nedaudz ģeogrāfijas un piedzīvojumi jautrā un pamācošā filmiņā.

Animācijas filmā „Zirņa bērni” mazie zirnīši izbiruši no mīkstās gultiņas dodas pasaulē un iepazīst tuvāko apkārtni un kaimiņus.

Visās filmiņās caurvijas draudzības tēma, par kuru tiek runāts latviešu valodas stundās, klases stundās un starpbrīžos.

Dzeja un mūzika

Kuldīgas 2.vidusskolā šī gada novembra vidū 8. klases skolēni projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros noskatījās koncertprogrammu „Dzeja un mūzika”. Skolēniem bija iespēja ar mākslinieku starpniecību paviesoties rakstnieku muzejos – Raiņa un Aspazijas, Plūdoņa, Ernesta Birznieka-Upīša, Imanta Ziedoņa un Aleksandra Čaka muzejā. Katrā rakstnieku muzejā bija intervija ar muzeja darbinieku, kas prata pastāstīt interesantu notikumu par dzejniekiem, par dzejas tapšanu. Piemēram, Imanta Ziedoņa muzejā tika rādīta bilde, kura deva iedvesmu dzejolim un dziesmai „Mazā bilžu rāmītī”. Katra autora muzejā tika nodziedāta viena dziesma. Intervijā ar komponistu un dziesmu teksta autoru Guntaru Raču, skolēni uzzināja, kas jāievēro rakstot dziesmu tekstus. Koncertprogramma bija interesanta un izzinoša, ar iespēju dziedāt līdzi.

Latviešu kino skolā

Kuldīgas 2.vidusskolā 22.11.2021. 2.b un 2.c klases skolēni projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros noskatījās jaunākās latviešu multiplikācijas filmas no sērijas „Lupatiņi”: „Kā lupatiņi brokastoja”, „Kā lupatiņi ceļoja” un „Kā lupatiņi skaitīja laiku”. Animācijas filmā „Puteklis” skolēni iepazinās ar grāmatu plaukta gudro, izglītoto putekli, kas lielajā tīrīšanas dienā satiek savu istabas biedru, kura dzīvi šī satikšanās pārvēršas piedzīvojumā. Animācijas filmā „Zirņa bērni” mazie zirnīši izbiruši no mīkstās gultiņas dodas pasaulē un iepazīst tuvāko apkārtni un kaimiņus. Visās filmiņās caurvijas draudzības tēma, par kuru tiek runāts latviešu valodas stundās, klases stundās un starpbrīžos.

Animāciju veidošana

Latvijas Skolas somas ietvaros, Kuldīgas 2. vidusskolas 6. klasēm novembra sākumā bija lieliska iespēja informātikas stundās iepazīties un apgūt jaunas programmas animāciju veidošanā. Nodarības notika attālināti, programmā “Zoom”, tās vadīja Ventspils Digitālā centra skolotājas.

Viena no programmām, ko apguva skolēni ir www.powtoon.com, šī programma ļauj izveidot animētas prezentācijas un animētus videoklipus, izmantojot animācijas programmatūru.

Programmatūra ir viegli apgūstama, kā arī saprotama skolēniem. Programmā ir iespējams strādāt bez maksas, tā ir lieliska iespēja apgūt jaunas iemaņas un izmantot uzzināto turpmākajā mācību procesā, veidojot radošas un mūsdienīgas prezentācijas.

Kā otru programmu skolēni apguva www.pixilart.com, šī programma ļauj izveidot animācijas filmiņas no pikseļiem, veidojot zīmējumus, mainot to novietojumu pa “logiem” izveidojas animācijas (gifi-kustīgas bildes).

Šī programma ļauj domāt radoši, izprast animācijas filmas veidošanas procesu pa soļiem, attīstīt prasmi strādāt ar datorpeli.

Jauniegūtās zināšanas tiks izmantotas un attīstītas tālāk informātikas stundās, skolēniem izstrādājot savus radošos darbus katrā no apgūtajām animācijas programmām. 

Kā dizaineri un mākslinieki iedvesmojas no dabas.

Programmas „Latvijas skolas soma” ietvaros Kuldīgas 2.vidusskolas 1.b un 1.c klase 2021.gada 30.septembrī  noskatījās un līdzdarbojās Dizaina un mākslas muzeja  Zoom nodarbībā „Kā dizaineri un mākslinieki iedvesmojas no dabas”. 2.a klase šo nodarbību noskatījās 5.oktobrī.  Dizaina un mākslas muzeja pedagogi iepazīstināja skolēnus ar muzeju, muzeja eksponātiem, materiāliem, ko izmanto mākslinieki.  Skolēniem bija iespēja zīmēt un salīdzināt zīmējumus ar krītiņiem, flomāsteriem un zīmuļiem zīmējot koka lapas. Tika parādīti dizaina priekšmeti, kur mākslinieki iedvesmojušies no kosmosa. Skolēni datorā zīmēja kosmosa tērpu, izmantojot visuma attēlā redzētās krāsas.

Dzīvais muzejs

Kuldīgas 2.vidusskolas 4. un 5. klases septembrī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja Dzīvo muzeju Kuldīgā, lai netradicionālā veidā iepazītos ar Kuldīgas novada vēsturi, Hercoga Jēkaba laiku Kuldīgā. Skolēni varēja iejusties, kā šūpojas kuģis, ar kuru Hercogs Jēkabs devās ceļojumos. Ar dažādu uzskates materiālu palīdzību muzejā tika parādīti Kuldīgas uzplaukuma laiki un ne tik priecīgie brīži.

Iegūto informāciju skolēni varēs izmantot gan novada mācībā, gan sociālās zinībās un vēsturē, gan savas dzimtās vietas apzināšanā un izpratnē.

Kā top izrāde?

Kuldīgas 2.vidusskolas 7.a un 7.b klases 28.09.2021. projekta „Latvijas skolas somas” ietvaros noskatījās Liepājas teātra mācību izrādi „Kā top izrāde?”. Teātrī nozīmīga loma ir aktierim. Aktiera profesija – mūža sapnis vai nejaušība, bet jāmācās visiem 4 gadi, lai vēlāk mācītos katrai izrādei. Skolēniem bija jāattēlo neliela bezpriekšmetu etīde –  kā noturēt krūzīti un padzerties. Liepājas teātra aktrises Lauras tēlotā apkopēja izraisīja skolēnos smieklus. Skolēni uzzināja režisora un viņa komandas lomu izrādes tapšanā. Izrādes veidošanā piedalās dramaturgs, kostīmu mākslinieks, komponists, horeogrāfs, gaismotājs, skaņotājs, scenogrāfs un vairāki tehniskie darbinieki – garderobisti, vietu ierādītāji u.c. No visiem iesaistītajiem ir atkarīgs skatītāju noskaņojums.

Iegūtās zināšanas skolēni varēs izmantot gan teātra mākslas priekšmetā, gan mūzikā.

Operetes radošā laboratorija

22.09.2021. Kuldīgas 2.vidusskolā projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 1.a, 3.a, 3.b un 5.b  klases noskatījās Operetes muzikālā teātra radošo laboratorijas „1.epizodi Mežonīgajos rietumos”. Skolēniem, ar 3D briļļu palīdzību, bija iespēja paviesoties aktieru grimētavā, uz skatuves, skatuves aizkulisēs un noskatīties īsu etīdi operetes aktieru izpildījumā. Pasaku tēli Pauks un Šmauks, Karlsons un indiāņi izrādīja VEF kultūras pili Rīgā, kur parasti notiek operetes izrādes.

Pēc pasākuma skolēni aizpildīja darba lapas par radošā laboratorijā redzēto. Indiāņu virsaitis papildināja neieraudzītās lietas, atbildēja uz skolēnu jautājumiem. Skolēni zīmēja visu stāsta varoņu kopbildi, lai vēlreiz atcerētos pasākumā redzēto.

Ekskursija uz Ziemassvētku kauju vietām Tīreļu purvā.

15.septembrī 9.a un 9.b klase devās mācību ekskursijā, projekta “Latvijas Skolas soma” ietvaros, uz Ziemassvētku kauju vietām Tīreļu purvā:- nodarbība sadarbībā ar Latvijas Kara muzeju pie Mangaļu mājām “Latviešu strēlnieks Ziemassvētku kaujās”;- piemiņas vieta latviešu strēlniekiem un skatu tornis Ložmetējkalnā;- Vācu karavīru atdusas vietas un “Latviešu Strēlnieku kapi Nr.2”.Mācību ekskursiju izglītojoši papildināja mūsu skolas vēstures skolotāja Vita Kaudze, paldies Jums!

Pantomīma un cirks

Maija otrajā nedēļa 6.a un 6.b klasei bija iespēja noskatīties Pantomīmas un cirka meistarklasi. Pasākums bija sadalīts divās daļās: izklaidējošā un izglītojošā. Izklaidējošā daļā tika rādīts cirka un pantomīmas priekšnesums. Izglītojošā daļā tika skaidrots, kā rodas priekšnesumi, vingrināti pirksti, rokas, ķermenis. Skolēniem bija iespēja līdzdarboties. Izglītojošā daļā tika iepazīstināti aktīvākie pantomīmas mākslinieki.

Skolēnu viedoklis par meistarklasi:

  • Man šī pantomīma no sākuma šķita garlaicīga, jo tur nerunāja un tikai dejoja. Skatoties ilgāk man iepatikās un bija interesanti. Man patika tas, ka tur bija mīmika un beigās parādīja, kā taisa dažus interesantus trikus.
  • Izrāde bija jautra, interesanta, izklaidējoša. Man šis cirks ļoti patika, jo varēju redzēt, ko tādu, ko nekad nebiju redzējusi.

Mūsu Maestro. Raimonds Pauls

16.04.2021. Kuldīgas 2. vidusskolas 9.a, 9.b un 12.klases tiešsaistē noskatījās SIA „Dzīvā skaņa” piedāvāto koncertlekciju „Mūsu Maestro. Raimonds Pauls”. Mākslinieki Jānis Ķirsis un Rūta Dūduma – Ķirse iepazīstināja ar plašo Raimonda Paula daiļradi stāstot un izpildot dažādus mūzikas žanrus. Komponistam tuvs ir džezs, kuru Rūta Dūduma – Ķirse izpildīja īpaši atraktīvi. Intervijā Raimonds Pauls jokojoties atklāja, ka mīļākais priekšmets skolas laikā ir bijis starpbrīdis.
Skolēniem pēc koncertlekcijas noskatīšanās bija jāraksta domraksts par izcilu personību Latvijā un jāizpilda tests uzdevumi.lv

Koncertlekcijas „Sprādziens mūzikā” un „Kino mūzikas vēsture”

Kuldīgas 2.vidusskolas 1.- 4. klašu skolēni 2020./2021/m.g. 2.pusgadā noskatījās divas koncertlekcijas: ”Sprādziens mūzikā” un „Kino mūzikas vēsture”. Koncertlekcijas piedāvāja SIA „Dzīvā skaņa”. Pasākuma rīkotāji deva iespēju noskatīties lekcijas sev izvēlētā laikā no marta līdz maijam. Vismaz vienu koncertlekciju skolēni noskatījās skolā klātienē, otru mājās.
Koncertlekcijā „Sprādziens mūzikā” skolēni klausījās mūziku no 20.gs.sākuma līdz mūsdienām. Ļoti atraktīvā veidā tika parādīta mūzikas rašanās, ierakstu iespējas, doti spilgti muzikāli piemēri.
Koncertlekcijā „Kino mūzikas vēsture” atklāja kino mūzikas vēsturi. Skolēniem tika piedāvāta mūzika no godalgotām filmām, kā arī ieskats latviešu kino mūzikā. Lekcija tika ierakstīta bijušā Eiropas lielākajā kinostudijā – Rīgas kinostudijā. Tika parādīts, kā kino tiek radīti specefekti un tiem pielāgotās skaņas.
Koncertlekciju „Kino mūzikas vēsture” skatījās un līdzi dziedāja arī 7.klases skolēni, kuriem daudzas melodijas jau bija labi zināmas un pazīstamas.
Skolēniem lekcijas sagādāja gandarījumu, patika, bija interesanti, bija viegli atbildēt uz skolotājas veidotajiem jautājumiem vietnē uzdevumi.lv

Muzejpedagoģiskā nodarbība Āraišu ezera pilī

Kuldīgas 2. vidusskolas 6.a un 6.b klases skolēni 2021. gada pavasarī klausījās un līdzdarbojās Āraišu ezerpils muzeja nodarbībā „Āraišu pils. Jautājumi tik, cik atbildes”. Klase ieguva jaunas zināšanas par ezerpils rašanos un iedzīvotāju ikdienu.
Interesanto un saturīgo stāstījumu papildināja attēli un līdzdarbošanās. Muzejstundā skolēni līdzi darbojoties uzzināja daudz jaunu informāciju, kuru vajadzēja parādīt attēlos. Aizraujoša nodarbe bija saistīta ar vecvārdiem – klons, rācenis, liepu lūki, sirot, lāva u.c. Ne visiem vecvārdi bija saprotami. Vecvārdi tika skaidroti un pēc iespējas rādīti attēlos, kā arī izskaidrots jēdziena pielietojums. Patīkami, ka lekcija bija skolēniem saprotamā, labi uztveramā valodā.
Nodarbības izskaņā, lai pārbaudītu skolēnu klausīšanās prasmes, bija veidota Kahoot viktorīna ar vairākiem jautājumiem par un ap ezerpils vēsturi. Skolēnu  zināšanas bija ļoti labas. Tas skaidrojams ar skolēnu iepriekšējām zināšanām un uzcītīgu klausīšanos.

Zinātnes un mākslas krustpunkti

5.klases skolēni 12. un 13. aprīlī tiešsaistē noskatījās SIA „Zinātnes zonas” nodarbību „Zinātnes un mākslas krustpunkti”. Skolēniem bija iespēja uzzināt kā dabaszinātnes palīdz veidot mākslas darbus. Skolēniem zināmā mākslas filmā „Dvēseļu putenis” daudzos kadros ir kara ainas ar ievainojumiem, asinīm, rētām. Nodarbības laikā skolēni varēja uzzināt kā veido mākslīgo ādu, dziļas rētas un citus specefektus. Pēc nodarbības mājas apstākļos varēja izveidot brūci. (skat. attēlā 5.a klases skolnieces Sintijas izveidoto ievainojumu). Nodarbības laikā tika rādīts kā var izveidot mākslīgo sniegu. Skolēni uzzināja, ka mākslīgā sniega materiālu izmanto autiņbiksītēs. Nodarbības laikā skolēni aktīvi uzdeva jautājumus un uzreiz ieguva atbildes. Nodarbība bija labs papildinājums dabaszinību tēmai „Vielas”.

Iluzionisma teātris

Kuldīgas 2.vidusskolas 8.a un 8.b klase attālināti noskatījās Muzejpedagoģiskā nodarbību “Iluzionisma teātris” un varēja attālināti ielūkoties muzejā “Mystero”. Nodarbību piedāvāja SIA “International Show Production”. Cirka mākslinieki Dace un Enriko Pecolli iepazīstināja ar burvju skatuves mākslas noslēpumiem un šīs jomas attīstības vēsturi Latvijā un pasaulē. Skolēni varēja iepazīt oriģinālos  iluzionisma skatuves mākslas žanrus  un izteiksmes līdzekļus. Skolēni uzzināja, kāds bija pirmais populārākais burvju triks pasaulē, redzēja tā demonstrējumu, bija liecinieki cilvēka levitācijas iespējamībai. Ieskatoties iluzionisma vēsturē Latvijā, skolēni uzzināja par spilgtākajiem Latvijas iluzionistiem 19.gs. un 20.gs. sākumā. Virtuālās ekskursijas laikā skolēniem bija iespēja izstaigāt maģisko Iluzionisma muzeju, – teātri divos stāvos, kā arī ieskatījās slavenā amerikāņu iluzionista Hudini atslēgu noslēpumu kambarī un uzzināja, kurš burvju mākslinieks pirmais izdomāja burvju Kino trikus.
Pēc nodarbības skolēni rakstīja domrakstu un atbildēja uz jautājumiem par iluzionisma skatuves mākslas žanru.

Balets „Riekstkodis”

Ziemassvētku laikā  4.a, 4.b un 12.klasei bija iespēja noskatīties Latvijas Nacionālās operas un baleta teātra izrādi „Riekstkodis”. Līdz 3. janvārim izrādi varēja noskatīties visa ģimene, izrāde bija skatāma tiešsaistē. Ciešāk ieskatoties pasaku pasaulē, tās burvību varēja saskatīt caur baleta mākslu. Bija skolēni, kas šo iespēju izmantoja, un Ziemassvētku laiku ,mājās esot, baudīja patīkamā gaisotnē. 12.klases skolēniem bija uzdevums skatīties horeogrāfiju, tērpus, jo Čaikovska „Riekstkodis” saturs jau zināms.

Deja un mūzika cauri gadsimtiem

4.12.2020. Kuldīgas 2.vidusskolas iniciatīvas „Latvijas skolas somas” ietvaros 4.a, 4.b, 5.a, 5.b, 5.c noskatījās attālināti koncertu Mikus un Artas Aboroniņu koncertu „Deja un mūzika cauri gadsimtiem”.  Koncerts notika tiešraidē, pēc koncerta skolēni varēja māksliniekiem uzdot jautājumus. Koncertā tika dots ieskats mūzikas un dejas attīstībai cauri gadsimtiem. Skolēni klausījās ar interesi, sekoja līdzi. Secinājums: klasiskā mūzika var būt interesanta un skaista.

Mans mīļākais karš

Kuldīgas 2.vidusskolas 7.-12. Klases skolēni attālināti 9.11.2020. noskatījās režisores Ilzes Burkovskas – Jakobsenas filmu „Mans mīļākais karš”. Filma Mans mīļākais karš ir animēts dokumentālais stāsts par pieaugšanu absurda pilnajā laikā no 70. gadiem līdz Latvijas neatkarības atjaunošanai. Filmas pamatā ir režisores Ilzes Burkovskas-Jakobsenas atmiņās balstīti autobiogrāfiski motīvi.  Filmas pamatjautājums – cik liela nozīme ir katra cilvēka atbildībai, drosmei un ticībai – ir svarīgs gan pagātnē, gan šobrīd, gan Latvijā, gan citur pasaulē.

Pēc filmas skolēniem bija jāraksta viedoklis, jāveido stāstījums svešvalodā. Filmas materiāls skolēniem būs palīgs noslēguma pārbaudes darbos.

Vargana stāsts

 22.09.2020. Kuldīgas 2.vidusskolā iniciatīvas „Latvijas skolas soma” ietvaros 6.a un 6.b klasei notika tradīciju stunda – Vargana stāsts. Vargans ir mūzikas instruments, kuru izmanto daudzas ziemeļu tautas gan Eiropā, gan Ziemeļamerikā. Vargans sastopams arī Austrālijā un Indonēzijā. Stāstniece Līga Reitere rādīja un demonstrēja dažādu tautu mūzikas instrumentus. Mūzikā svarīgi ir sajust ritmu, tāpēc stāstniece ieteica skolā daudz muzicēt. Skolēni varēja izmēģināt spēlēt dažādus mūzikas instrumentus, kopā muzicējot. Mūzika nedrīkst būt troksnis, tai jābūt ar noteiktu ritmu.

Dzeltenā zemūdene

14.09.2020. Kuldīgas 2.vidusskolas 1.-3.klases skolēni devās uz Kuldīgas kultūras centru, lai noskatītos SIA „Showbox” piedāvāto izrādi „Dzeltenā zemūdene”. Trīs draugi – bullis, kaza un auns nolēmuši uzsākt datorspēli Dzeltenā zemūdene, bet tavu nelaimi – pazūd internets! Ko darīt? Lugas varoņi ir izmisumā! Dzīve ir apstājusies. Un tad lugas varoņiem ienāk prātā doma pašiem izspēlēt zināmās pasakas – „Trīs sivēntiņi”, „Ansītis un Grietiņa” un „Sarkangalvīte un vilks”. Visiem ir interesanti, smieklīgi un nedaudz bailīgi. Skolēniem patika spraigais sižets, jautrās dziesmas, pasakas ar mūsdienīgiem elementiem. Secinājums: arī bez telefona un interneta dzīve ir interesanta.

Viduslaiki Jaunpilī 

10.03.2020. Kuldīgas 2. vidusskolas 7.a un 7.b  devās papildināt zināšanas par viduslaikiem uz Jaunpili. Skolēnus pilī sagaidīja pils atslēgu glabātāja, kurai  barona prombūtnes laikā ir uzticētas pils atslēgas, lai viņa iepazīstinātu pils viesus ar bruņinieku pils vēsturi. Skolēni iepazinās ar pils iekšējās kārtības ruļļiem, baronu un galminieku dievišķiem un ellišķiem darbiem, kā arī viduslaiku audzināšanas metodēm. Skolēniem bija iespēja salīdzināt iegūtās zināšanas no grāmatām ar pilī redzēto. Nobeigumā tika spēlētas viduslaiku spēles, iegūts bruņinieka tituls. Lielgabala šāviens visus aizdomājušos skolēnus atgrieza realitātē. 

Mana tautasdziesma

5.03.2020. Kuldīgas 2.vidusskolas 5.aklases skolēni devās uz Ventspils koncertzāli „Latvija” skatīties, klausīties koncertu „Mana tautasdziesma”. Latviešu tautasdziesmas dzīvo cauri laikiem, un katra paaudze ienes tajās arvien jaunas vēsmas. Koncertā piedalījās Annija PUTNIŅA (balss), Miks DUKURS (balss), Ilona DZĒRVE (balss), Laima JANSONE (kokle), DJ Monsta, Jēkaba Nīmaņa Festival Band, Karina BĒRZIŅA (koncerta vadītāja), Siguldas deju grupa un folkloras kopa “Laipa”. Mūziķi parādīja cik dzīvas, mainīgas un modernas var būt  mūsu tautasdziesmas.
Skolēniem bija iespēja apskatīt jauno, moderno koncertzāli gan no ārpuses, gan baudīt labu akustiku koncertzāles telpās.

Mošķu diena

19.02.2020. skolā leļļu teātris „Tims” rādīja izrādi „Mošķu diena”. Katrā no mums mīt lieli un mazi mošķi, kurus mēs paši neredzam. 1.-4.klases skolēni izrādē varēja sastapt pieklājības mošķi, pārdomu mošķi, nekārtības mošķi, dusmu mošķi. Pārdomu mošķis izrādes laikā mudināja atbrīvoties no pašam neredzamajiem nevēlamajiem mošķiem. Galvenais varonis Tālis, pārdomājot savu rīcību, atvainojas tiem, kuriem nodarījis pāri. Tālis atkal atgūst savus draugus.


 

Stāstniece Līga Reitere skolā

18.02.2020. Kuldīgas 2.vidusskolā viesojās stāstniece Līga Reitere.  Stāstniece 6.a un 6.b klasei rādīja mūzikas instrumentu vargans. Šo mūzikas instrumentu  var spēlēt viens pats, gan kopā ar citiem. Vargans sastopams daudzām ziemeļu tautām – Somijas , Zviedrijas, Krievijas, Kanādas un ASV teritorijā, kā arī Latvijā, Lietuvā un Igaunijā.  Reitere uzsvēra, ka mūzikā ir jābūt daudzveidībai, garlaicība ir neinteresanta, tāpēc tika rādīti un demonstrēti dažādu tautu mūzikas instrumenti – kalimba no kokosrieksta čaulas, zemē savākti augļi no Jordānijas, Kipras ķirbis, skaņu maciņš no Filipīnas. No ceļojumiem atvesti vietējo tautu  mūzikas instrumenti no Meksikas, Kubas, Madagaskaras, Austrālijas un daudzām citām vietām.

Pasākuma otrajā daļa katram bija jāizvēlas savs instruments un jāmuzicē. Kopīgi tika dziedāta un spēlēta latviešu tautas dziesma:
Lai guļ miegu, kas guļ miegu
Ceļa māte negulēj.
Tur tek dienu, Tur tek nakti,
Dzelžiem kalti ritentiņi.
Dzelžiem kalti ritentiņi
Pakavoti kumeliņ.

Vidusskolas 11.klasei Līga Reitere stāstīja par valodas kultūru, par svešvārdiem, kas ienākuši latviešu valodā, kurus lieto ikdienā nevajadzīgi. Diskusiju izraisīja ikdienā lietots vārds „čau”, kas latviešu valodā runājošiem tiek lietots nedaudz vairāk kā 50 gadus. Tās valodas, kurām  ir dialekti ir bagātas valodas. Atmiņā paliekošs ir augšzemnieku dialekta nosaukums – to runā tie, kas atrodas augšā, kalnos, atšķirībā no līdzenumā esošiem zemgaļiem. Valodu bagātina apvidvārdi, kas citos novados netiek lietoti. L.Reitere skaidroja atšķirību starp apvidvārdiem un aizgūtiem vārdiem. Skolēniem bija jāskaita cik ir apvidvārdu ir stāstnieces stāstījumā par cilvēka ķermeņa daļām.


 

Polianna

30.01.2020. Kuldīgas 2.vidusskolas 8.klase devās uz Liepājas teātri, lai noskatītos izrādi „Polianna”. Izrādi par meiteni, kas pati priecājas un māca citiem priecāties. Jebkurā bezcerīgā situācijā Polianna prot atrast kādu lietu par ko priecāties. Pēc izrādes skolēni dalījās iespaidos par izrādē redzēto: lielākai daļai skolēnu izrāde patika, daļai skolēnu izrāde likās garlaicīga. Daži skolēni vēlējās vairāk notikumus, spilgtumu, mazāk dziesmas. Skolēniem bija jāsalīdzina Polianna ar G.Repšes „Alvas kliedziena” galveno varoni Rugettu.
Skolēnu atsauksmes pēc izrādes:
„Polianna, kā jau visi bērni, ir ļoti pļāpīga, viņa visās bēdās un skumjās atrod prieku.”
„Izrāde patika, jo Polianna māk padarīt cilvēkus priecīgākus. Aktieru tēlojums bija smieklīgs un izcils.”
„Izrāde bija garlaicīga, jo galvenā varone bija kaitinoša, tajā pašā laikā viņa pārāk daudz dziedāja, dejoja un runāja.”
„Man izrāde patika, jo tā mācēja būt pozitīvākam.”
„Prieka spēle saved visus kopā, un visi saprata, ka vienmēr ir par ko priecāties un smaidīt.”
„Man izrāde patika, iesaku to noskatīties arī citiem, gan pieaugušajiem, gan jauniešiem.”


 

Pirmā pasaules kara un Brīvības cīņu atainojums filmā
„Dvēseļu putenis”

2020.gada 16.janvārī 9.a, 9.b un 12.klase devās uz Kuldīgas Kultūras centru, lai noskatītos filmu „Dvēseļu putenis”. Vēsturiskā kara drāma pēc strēlnieka Aleksandra Grīna romāna motīviem aizveda 100 gadus senā pagātnē. Filmas laikā zālē valdīja klusums, neviens neuzdrošinājās sarunāties. Par redzēto filmā jaunieši dalījās iespaidos vēstures stundās, salīdzināja to ar Otro pasaules karu. Filma ar savu nopietnību un cildenumu ir atstājusi paliekošu iespaidu uz jauniešiem.


 

Muzejs – senlietu krātuve

26.novembrī 6.b klase devās iepazīt Piena muzeju Sieksātē. Latvijas vēsturē 6.b klase mācās par muzeju kā senlietu krātuvi. Sieksātē skolēnus sagaidīja gide, kas pastāstīja par muzeju kā vietu, kur tiek glabātas lietas, kuras agrāk izmantoja sadzīvē. Piena muzejā skolēni varēja apskatīt senās piena slaukšanas ierīces, koka piena pārstrādes aparātus. Senās krējuma un sviesta mērvienības skolēnos raisīja diskusijas par mūsdienu mērvienībām un iespējām iegādāties piena produktus. Interesanta bija ekspozīcijas daļa par piena rašanos govs ķermenī, teliņa un govs saruna. Otrajā muzeja ēkā skolēniem bija iespēja ar rokām slaukt govi, apskatīt pagājušā gadsimta piena separatorus, apskatīt padomju laika piena traukus.


 

Koka daudzveidīgā dzīve

Iniciatīvas „Latvijas skolas soma” ietvaros Kuldīgas 2.vidusskolā 06.11.2019. notika pasākums „Koka daudzveidīgā dzīve”. Pasākumā piedalījās 8., 7.b, 7.a, 6.a klases. Skolēniem bija iespēja minēt mīklas, atcerēties R.Blaumaņa dzejoli  „Tālavas taurētājs”, kurā tiek izmantota tāšu taure, lai ziņotu par iebrukumu. Teorētiskajā nodarbībā skolēni tika iepazīstināti ar koka sugu, tekstūras, krāsu un smaržu daudzveidību, piemēram kadiķi īpatnējo smaržu saglabā tikai tie, kas nokaltuši mežā. Apskatīt un pataustīt varēja arī pasaulē cietāko koku – dzelzs koku, kas aug Āfrikā. Ar koka materiālu saistītos sadzīves priekšmetus varēja gan paņemt rokās, gan pašiem apstrādāt. Skolēni izmēģināja strādāt ar koka instrumentiem – slīmestu, ēveli, zāģi, kaltu. Īpašu atsaucību guva senais latviešu tautas izklaides veids – cīņas ar zāģa skaidām pildītiem maisiem uz baļķa. Skolas pagalmā varēja pastaigāt ar ķekatām.


 

Ziemassvētku kaujas Tīreļpurvā

16.10.2019. Kuldīgas 2.vidusskolas 9.a, 9.b un 12.klase devās papildināt vēstures zināšanas Ziemassvētku kauju vietā Tīreļpurvā. Muzeja gida pavadībā skolēni veica dažādus uzdevumus, bija iespēja iejusties karavīra lomā. Pēcpusdienā skolēni apskatīja Eiropas lielāko monumentu – Rīgas Brāļu kapus. 


 

Vizuāli plastiskā māksla – keramika

15.10.2019. Kuldīgas 2.vidusskolas 4.a un 4.b klases skolēni kopā ar audzinātājām devās uz Kandavu pie podnieces Lindas Priednieces, lai papildinātu zināšanas par māla apstrādi. Māksliniece parādīja skolēniem, kāds izskatās ceplis, izstāstīja, cik ilgi to kurina. Skolēni varēja aplūkot podnieces  darbus. Skolēniem bija iespēja darboties praktiski Lindas Priednieces vadībā, izveidojot  trauciņu no māla. 
Skolēni tika sadalīti 2 grupās. Katra no grupām arī iepazina Kandavas pilsētu. Interesanta bija mozaīkas tehnikā veidotā mājas siena, dzejoļi, kas rakstīti uz mājas sienām. Skolēni apskatīja Kandavas pilskalnu, pils drupas un pils maketu.


 

Māksla un dizains Latvijā

8.10.2019. Kuldīgas 2.vidusskolas 11.klases skolēni devās iepazīt Latvijas mākslu un dizainu Rīgā, Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā  un Kandavā pie keramiķes Lindas Priednieces.
Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā gida pavadībā skolēniem bija iespēja iepazīties ar Mākslas muzeja ēkas vēsturi un mākslu Latvijā sākot no 16.gadsimta līdz mūsdienām. Sīkāk tika apskatītas tādu klasiķu gleznas kā J.Rozentāla, V.Purvīša, N.Strunkes, T.Zaļkalna B. Vasiļevska u.c. gleznas. Gide mudināja jauniešus iesaistīties diskusijā par mākslas darbiem. Interesantas versijas izskanēja par T.Zaļkalna skulptūras „Cūka” šņukuru, kurš laika gaitā ir kļuvis netīrs no skatītāju regulāras berzēšanas. Izzinoša bija izstāde par Mērijas Grosvaldes ieguldījumu latviešu mākslas saglabāšanā.
Kandavā tika apmeklēta keramiķes Lindas Priednieces darbnīca – dārzs. Uzzināta vēsturiskās keramikas tehnoloģija un cepšanas specifika. Praktiskajā nodarbībā aplūkots trauku dizains un iespēja pašiem izveidot savu māla trauku.


 

Kad lelles atdzīvoties sāk

25.09.2019. Kuldīgas 2.vidusskolā notika Liepājas leļļu teātra izrāde „Kad lelles atdzīvoties sāk” izrādi noskatījās 1.-3.klašu skolēni. Leļļu teātris ir vieta, kur iespējams radīt brīnumus – kur pavasaris pārvēršas par ziemu, lelles kļūst dzīvas un pasaka pārtop par īstenību. Aktieri iepazīstināja skatītājus ar izrādes dekorācijām, dažādām lellēm – pirkstiņlellēm, roku lellēm, marionetēm. Īsie fragmenti no zināmajām pasaku lugām atsvaidzināja stāstījumu. Īpaši jautri skatītājiem bija izbaudīt specefektu burvību.


 

Dzīvais muzejs

2019.gada 18. un 19.septembrī  Kuldīgas 2.vidusskolas 5.a un 5.b klase apmeklēja „Dzīvo muzeju” Kuldīgā. Netradicionālā veidā Kuldīgas vēstures izklāsts papildināja Novada mācības priekšmetā iegūstamās  zināšanas. Atraktīvais gides stāstījums un eksponāti palīdzēja iejusties Kuldīgas iedzīvotāju sodu sistēmā, priekos un ne tik priecīgos brīžos.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.