Diena Rīgā
Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 7.b un 8.b klases kopā ar skolotājām 08.12.2022. devās uz Rīgu.
Pirmā pietura Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs. Dzelzceļa muzejs piedāvāja apskatīt dažādu laiku lokomotīves un vagonus dabiskajā lielumā, gan rotaļlietu lielumā. Skolēniem interesants likās dzelzceļa makets, kurā mērogā 1:87 precīzi attēlotas Līvbērzes, Spāres un Tukums II dzelzceļa stacijas un detalizēti imitēta vilcienu kustība dažādos dzelzceļa attīstības laikmetos. Ekspozīcijās apskatāmi formas tērpu paraugi, biļetes, vilcienu saraksti un citas ar Latvijas dzelzceļu saistītas lietas.
Latvijas Nacionālā bibliotēkā tikai apskatījām ēku no ārpuses un īsu brīdi paciemojāmies vestibilā.
Nākamā pietura Medicīnas muzejs. Medicīnas pirmsākumi Latvijā un pasaulē, medicīnas instrumenti. Medicīna viduslaikos skolēnos rosināja pārdomas. Zobārstniecības krēslu kolekcija ļāva iztēloties sevi pagātnes stomatoloģisko pacientu lomā.
Pa ceļam līdz jūgendstila muzejam tika apskatīta Alberta iela, kuras mājas rotā jūgendstilam raksturīgie ciļņi un smalkie dekori. Muzejā skatītā filmiņa par jūgendstilu lika domāt par latviešu arhitektu spēju izveidot pamatīgas un greznas ēkas Rīgā. Muzeja krājumu veido jūgendstila priekšmeti, kas ražoti vai lietoti Rīgā un Latvijas teritorijā 20. gs. sākumā: mēbeles, interjera dizaina priekšmeti, lietišķās mākslas priekšmeti, apģērbi un to aksesuāri, mākslas darbi, sadzīves priekšmeti, fotogrāfijas, dokumenti, iespieddarbi.
Nobeigumā neliels ieskats Rīgas dzīvajā satiksmē, Lido atpūtas centra lielās egles un Spice apmeklējums.
Paldies programmai “Latvijas skolas soma”, kas deva iespēju skolēniem apmeklēt Latvijas galvaspilsētu.
Izrāde “Klusētāji”
Indriķa Zeberiņa Kuldīga pamatskolā 24.11.2022. programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros tika izrādīta izrāde “Klusētāji”, režisors Jānis Znotiņš, aktieri Anta Aizupe, Oskars Florencs-Vīksna un Emīls Krūmiņš. Izrāde par cilvēku vienaldzību un tās sekām. Kāpēc mēs bieži izvēlamies klusēt un neiesaistīties? Izrādē darbojās trīs jauni cilvēki – Santa, Krišjānis un Ikars, kuri atcerējās piedzīvoto laikā, kad viņi mācījās vienā klasē. Viss izvērstos citādi, ja viņi izšķirošā brīdī nebūtu izvēlējušies klusēt. Izrādes darbība notika trijās klašu telpās, stāsta varoņiem mainoties vietām un ik pa laikam sastopoties. Ikviens varēja saskatīt sev pazīstamu tēlu – sevi vai kādu citu un padomāt kā būtu jārīkojas.
Novembris – vēstures izzināšanas mēnesis
Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 9.klases skolēni 09.11.2022. programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros noskatījās Askolda Saulīša filmu “Bermontiāde”. Filma stāsta par trauksmainiem notikumiem 1919.gada rudenī, kad Rīgā izšķīrās Latvijas valsts liktenis. Pie Daugavas krastiem satikās trīs pasaules uzskati – nacionālas valsts ideja, boļševiku revolūcijas ideja un vācu muižniecības atjaunošanas ideja. Vācu muižniecību pārstāvēja vācu ģenerālis grāfs Rīdigers fon der Golcs un krievu pulkvedis Pāvels Bermonts.
9.klašu skolēni šobrīd mācās par Latvijas valsts veidošanos un nosargāšanu 20.gadsimta sākumā. Filmā daudz detalizētāk tika parādīta Latvijas valsts veidošanās un nostiprināšanās gaita. Filmā izmantots plašs kino un foto arhīvs, 3D datorgrafikas specefekti, epizodes filmētas reālajās notikumu vietās.
Skolēniem filmas “Bermontiāde” pilnīgai uztverei varēja traucēt vācu un krievu valodas nepilnīgās zināšanas, jo gan vācu, gan krievu armijas ģenerāļi runāja svešvalodās, kurām nebija tulkojumu. Tas netraucēja īstenot filmas galveno mērķi – pilnveidot skolēnu zināšanas un izpratni par brīvības cīņu posmu – Bermontiādi, aktualizēt Lāčplēša dienas nozīmību Latvijas vēsturē.
Trīs dimensiju mākslas darbnīca
6.10.2022. Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas 6.b un 7.c klase devās uz Ventspils digitālo centru iepazīties ar laikmetīgo audiovizuālo mākslu, 3D mākslas objektiem. Ventspils digitālā centra apmeklējums notika programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros. Pirms pasākuma skolēni meklēja informāciju par to, kādi ir 3D mākslas darbi. Skolēni atcerējās kā sākumskolā skolotāji rādīja, kā veidot kartiņas 3D formā. Ventspils digitālajā centrā skolēniem bija iespēja iepazīties ar kultūras objektiem, apmeklēt tos un pašiem veidot mākslas objektus 3D mākslas versijā ar speciālām 3D programmām.
Digitālās foto darbnīcas
8.a un 8.b klase 19.oktobrī apmeklēja Ventspilī digitālo foto darbnīcu. Skolēni veidoja kolāžu par Latvijas kultūras pieminekļiem. Iepazinās ar dažādām digitālām foto iespējām un to pielietojumu dzīvē un turpmākajā mācību procesā.
“No pasakas ar dziesmu!”
28.09.2022. Indriķa Zeberiņa Kuldīgas pamatskolā viesojās Leļļu teātris “Tims” ar koncertprogrammu “No pasakas ar dziesmu!”- “Latvijas skolas soma” ietvaros. Skolēni kopā ar aktieriem izdejoja pasaku varoņu jautrākās dejas un izdziedāja skanīgākas dziesmas! Koncertā tika iekļauta dziesmu izlase no leļļu teātra ‘’TIMS’’ leļļu izrāžu un koncertprogrammu repertuāriem.
Daudz laimes, Latvija!
Programmas “Latvijas skolas soma’’ ietvaros 28.04.2022. Kuldīgas 2.vidusskolā notika koncerts “Daudz laimes, Latvija”, kurā uzstājās mākslinieki Grēta Grantiņa un Justs Sirmais. Koncertā skanēja gan latviešu un ukraiņu tautasdziesmas, gan strēlnieku dziesmas, gan dažādu komponistu – Raimonda Paula, Zigmāra Liepiņa dziesmas. Tika atskaņots pirmatskaņojums Jāņa Ķirša dziesmai “Gaisma”. Mākslinieki atgādināja skolēniem svarīgākos vēstures notikumus Latvijas valsts tapšanā un nodziedāja tā perioda dziesmas. Skolēni aktīvi dziedāja līdzi. Dziesma no kino filmas “Vella kalpi” tika dziedāta līdzi un uzmundrināja klausītājus. Koncerta izskaņā atmodas dziesmu popūrijs un “Atgriešanās” noskaņoja skolēnus gaidāmajiem valsts svētkiem.
Zelta uzvedības skola – galda kultūra
3.b klases skolēni 2022.gada pavasarī programmas “Latvijas skolas soma ” ietvaros noskatījās animācijas filmu “Zelta uzvedība. Galda kultūra”, kurā īsi, ar humoru un bērniem pievilcīgā veidā izklāstīti galvenie uzvedības likumi, atrodoties pie galda gan skolā, gan mājās, gan kafejnīcā vai ciemojoties pie draugiem. Visa mācību gada laikā skolēniem tika atgādināts kā uzvesties pie galda. Animācijas filmiņa ir vēl viens veids kā skolēniem saprotamā valodā tiek skaidrotas uzvedības normas. Filmā parādīts gan pozitīvais, gan pretstatīts negatīvais uzvedības modelis.
Ventspils kultūras piedāvājums
20.04.2022. Kuldīgas 2.vidusskolas 8.a, 8.b un 8.c klases devās iepazīt kaimiņu pilsētas Ventspils kultūras piedāvātas iespējas.
Pirmā pietura – Ventspils koncertzāle “Latvija”. Skolēni apskatīja Ventspils koncertzāles ēku, izstaigāja telpas, apskatīja koncertzāles apkārtni.
Nākamās pieturas – Ventspils muzejs un Planetārijs. Tā kā skolēnu daudz, dalāmies grupās. Ventspils tuvu, bet muzejā neviens vāl nav bijis. Livonijas ordeņa pils mūs sagaida ar sauli un krāšņām hiacintēm. Muzeja telpas siltas, mājīgas un skolēni cenšas izvēlēties sev piemērotas telpas, kurās gribētu dzīvot. Muzeja ekspozīciju paskaidrojumi īsi, kodolīgi. Skolēni cenšas izlasīt un piefiksēt svarīgāko.
Planetārija apmeklējums vēl iespaidīgāks. Visums, Piena ceļš, planētas asteroīdi. Zvaigznāju izvietojums Saules sistēmā kādreiz bija vienīgā orientēšanās iespēja jūrniekiem un ceļotājiem. Zvaigznāji deva iedvesmu literātiem, gleznotājiem radīt mākslas darbus dažādās tehnikās. Tautas folklorā saglabājušās debesu spīdekļu apdziedājums, teiksmu dziesmas. Filma “Mūsu bīstamā planēta” lika pārdomāt, cik niecīgi mēs esam vareno spēku priekšā, kad dažās minūtēs tiek sagrautas gadsimtiem celtās un uzturētas ēkas. Mūsdienu ģeoloģiskie procesi tika parādīti vienkāršā, saprotamā valodā.
“Plastmasas huligāni”
Kuldīgas 2.vidusskolas 2.un 3.klases skolēni, , gatavojoties pavasara sezonai, noskatījās producentu kompānijas PERFOrācija izrādi “Plastmasas huligāni”, kas veidota pēc Agneses Vanagas tāda paša nosaukuma grāmatas. Izrādi par diviem parastiem Rīgas zēniem, kuri satiek plastmasas maisiņu Dusmukuli. Plastmasas maisiņš ir ne tikai dzīvs, bet spēj izrādīt emocijas, jūtas lieks un nevajadzīgs. Maisiņš mētājas visapkārt – koku zaros, peļķēs; nonāk pat veļas mašīnā.
Kā pasargāt pasauli no šiem plastmasas atkritumiem?
Skolēniem, veicot uzdevumus darba lapās, bija iespējams padomāt par atkritumu šķirošanu, par to, kur paliek cilvēku izmestais.
Filma “Tizlenes”
2022. gada 9. martā Kuldīgas 2.vidusskolas 7.a un 7.b klases skolēni skatījās režisores Martas Elīnas Martinsones filmu “Tizlenes”. Filmu par skolēnu, vecāku un skolotāju savstarpējam attiecībām. Kā jaunieši cenšas sevi parādīt, izcelties, mainīties. Filma lika aizdomāties par to, kā mēs izturamies viens pret otru. Stāsts par trim meitenēm, kas nolemj likt punktu tizleņu dzīvei un kļūt par populārākajām meitenēm.
Skolēnu atsauksmes:
“Filma bija interesanta un smieklīga, pamācoša jauniešiem. Es vēlreiz skatītos tādu filmu. Vajag vairāk šādas filmas.”
“Man tie jaunieši filmā īsti nepatika. Viņi bija kaitinoši. Reāli tizli. Nevēlos viņiem līdzināties.”
“Skolēni filmā bija ļoti atraktīvi. Interesantākā bija Sarmītes fantāzija”
“Šī filma bija ļoti interesanta un parāda, kā meitenes mainās puišu dēļ. Filmā parādītas pusaudžu domas, skolotāju attieksmi pret skolēniem, dažu vecāku vienaldzību “
Baleta pasaule
2022. gada 9. martā Kuldīgas 2.vidusskolas 4.b klases skolēni noskatījās baleta stundu, kuru veidoja Latvijas Nacionālās operas un baleta mākslinieki. Skolēni ieguva informāciju par baleta vēsturi, vingrinājumiem, apģērbu un apaviem (puantēm). Uzzināja, kur jāmācās, lai kļūtu par baletdejotāju.
Baleta nodarbībā bija daudz grūti saprotami vārdu, kas aizgūti no franču valodas.
Nodarbības beigās skolēni tika uzaicināti izpildīt vienkāršākos baleta vingrinājumus.
Filma “Emīlija”
Kuldīgas 2.vidusskolā 2022.gada februāra sākumā 9.a un 9.b klase skatījās filmu “Emīlija”, kuru piedāvāja noskatīties Latvijas Kinematogrāfistu savienība. Daudz sēriju filma “Emīlija” ir stāsts par Latvijas preses karalieni Emīliju Benjāmiņu, kuras personība, bagātība un traģiskais liktenis ir kļuvuši par Latvijas vēstures leģendu. Katra sērija ataino kādu viņas dzīves fragmentu – ģimenes dzīvi, uzņēmējdarbību, ietekmi uz politiku un kultūras norisēm 20. un 30. gados, sievietes sapņus un problēmas. Galvenajās lomās: aktieri Guna Zariņa un Juris Bartkevičs.
Lai filmu kvalitatīvi skatītos, skolēniem bija jāzina Latvijas vēsture un kultūras vēsture. Skolēniem bija grūti noskatīties visas sērijas, jo pietrūka izpratne par sarežģītajiem notikumiem Latvijas vēsturē, zināšanas par latviešu literātiem. Tomēr tas bija labs papildinājums zināšanām, vairākiem skolēniem radās jautājumi par personībām, kas tika attēlotas filmā.
Muzejpedagoģiskā nodarbība “Āraišu ezerpils. Jautājumu tikpat cik atbilžu
Kuldīgas 2. vidusskolas 6.a, 6.b un 6.c klases skolēni 2.02.2022. – 4.02.2022. klausījās un līdzdarbojās Āraišu ezerpils muzeja nodarbībā „Āraišu ezerpils. Jautājumi tikpat cik atbilžu”. Skolēni iepriekš vēstures stundā bija apguvuši par ezerpilīm tagadējā Latvijas teritorijā. Āraišu pils muzejnodarbībā tika nostiprinātas zināšanas par ezerpiļu veidošanos, sadzīvi un bojā eju. Nodarbību skolēni klausījās skolā katrs pie sava datora. Tie, kuri neieradās skolā, nodarbību vēroja un līdzdarbojās mājās.
Skolēniem katram tika uzdoti jautājumi par apģērbu, sadzīves priekšmetiem, pārtiku un cilvēku nodarbošanos. Aizraujoša nodarbe bija saistīta ar vecvārdiem – klons, rācenis, liepu lūki, sirot, lāva u.c. Ne visiem vecvārdi bija saprotami. Vecvārdi tika skaidroti un pēc iespējas rādīti attēlos, kā arī izskaidrots jēdziena pielietojums.
Nodarbības izskaņā tika izmantots telefons ar Kahoot programmu. Ar nedaudz jautājumiem, tika pārbaudītas skolēnu zināšanas, kas vēlāk pārvērtās procentos vērtējumu ailītē.
Jaunākās latviešu animācijas filmas
Kuldīgas 2.vidusskolā 24.01.2022. programmas „Latvijas skolas soma” ietvaros 1. klases skolēni noskatījās jaunākās latviešu multiplikācijas filmas no sērijas „Lupatiņi”: „Kā lupatiņi brokastoja”, „Kā lupatiņi ceļoja” un „Kā lupatiņi skaitīja laiku”, un filmas: „Puteklis”, „Zirņu bērni”, „Londonas brīvdienas”.
Lupatiņu piedzīvojumi vienmēr aizrauj ar sirsnību, patiesu iejūtību. Lupatiņi parāda, ka ikdienas darbi ir interesanti – gan skaitīt laiku, gan tīrīt zobus.
Animācijas filmā „Puteklis” skolēni iepazinās ar grāmatu plaukta gudro, izglītoto putekli, kas lielajā tīrīšanas dienā satiek savu istabas biedru, kura dzīvi šī satikšanās pārvēršas piedzīvojumā. 1.b klases skolēniem pēc filmas noskatīšanās veidoja puteklīšus.
Animācijas filmā „Londonas brīvdienas” Avārijas brigādes varoņi apceļo Eiropu un nokļūst Londonā. Nedaudz ģeogrāfijas un piedzīvojumi jautrā un pamācošā filmiņā.
Animācijas filmā „Zirņa bērni” mazie zirnīši izbiruši no mīkstās gultiņas dodas pasaulē un iepazīst tuvāko apkārtni un kaimiņus.
Visās filmiņās caurvijas draudzības tēma, par kuru tiek runāts latviešu valodas stundās, klases stundās un starpbrīžos.